Tester Voltcraft odhalí včas špatnou autobaterii

Autor: Karel Setnička, 31. leden 2023

Startovací baterie je součástí každého automobilu se spalovacím motorem. Pokud je v dobré kondici a systém nabíjení v autě funguje, ani nevíte, že tam je. Obzvlášť v zimě se však může stát, že auto nenastartuje. Nikdo nechce špatnou baterii odhalit takto, když ráno spěchá do práce. V tomto článku proto představím jednoduchý a dostupný přístroj, kterým lze těmto problémům včas předejít. 

Jak se pozná stav baterie?

Základním ukazatelem stavu baterie je její elektrické napětí. Pro startování se nejčastěji používají olověné baterie pro své mnohé výhody, jako je odolnost, dlouhá životnost a cena. Nejčastěji se v autech používají baterie se jmenovitým napětím 12 V. V běžném autě je tedy možné změřit voltmetrem elektrické napětí při běžícím motoru a v klidu s vypnutým motorem. Výsledky zhodnoťte podle tabulky.

Tabulka závislosti napětí olověné baterie (12 V) na stavu nabití a funkce nabíjecího systému:

*Tabulka vznikla z dat z několika zdrojů, protože se podle nich hodnoty liší. Je tedy pouze orientační!

Samotné napětí nám však už neřekne, v jaké kondici je baterie. Jedním z ukazatelů je vnitřní odpor baterie, který lze změřit, ale pro interpretaci výsledku je lepší jiný, související parametr. Při koupi baterie je to důležitý parametr, aby baterie zvládla nastartovat konkrétní auto. Je to maximální startovací proud, který je baterie schopná za definovaných podmínek dodat. Kondici baterie můžeme tedy určit porovnáním parametru baterie s tím, co je baterie skutečně schopna dodat. Hodnota tohoto proudu bude jen minimálně záviset na stavu nabití baterie. Dalším ukazatelem je minimální hodnota napětí, na které poklesne baterie při startování. Na zdravé baterii by hodnota neměla klesnout pod 9 V.

Voltcraft VC-BT100

Tester od firmy Voltcraft je soběstačný přístroj, který stačí připojit k autobaterii a měření může začít. Celé zařízení tvoří malý ruční terminál a masivní přívodní kabely pro připojení baterie. Přívodní kabely jsou dlouhé 1 metr a mají na konci velké a silné svorky. Zařízení umožňuje měřit startovací proud autobaterie až 2000 A, takže je bezpečné a kvalitní zpracování přístroje adekvátní. Ruční terminál padne akorát do ruky a díky gumovému pouzdru něco vydrží. Pouzdro vypadá, jako by bylo součástí terminálu a na držení je velmi příjemné. Ovládání přístroje je řešeno velkými tlačítky a jednoduchým displejem. Displej je podsvícený a ukazuje přiměřeně veliký text. Zařízení jistě půjde ovládat v rukavicích, což může být potřeba v autodílně. Tlačítek je jen nezbytné množství. Šipky nahoru a dolů pro navigaci, enter pro potvrzení a exit pro zrušení nebo navigace zpět. Více opravdu není potřeba. Menu má jen 4 položky. Tři typy testů a pak možnost prohlédnout si výsledky posledních měření (uloženo je vždy jedno poslední měření každého typu). Důležitá a velmi příjemná vlastnost je, že zařízení nepotřebuje baterie, ale je napájeno přímo z měřené autobaterie. Odběr zařízení je minimální, takže měřená baterie není ovlivněna. Zařízení lze vypnout pouze odpojením od měřené baterie. Výsledky posledních testů jsou uloženy v trvalé paměti, takže se odpojením baterie nesmažou.

Ttester autobaterií  VOLTCRAFT VC-BT100 

Test baterie

Otestování baterie s přístrojem Voltcraft VC-BT100 je velmi jednoduché, rychlé a stačí k tomu pouze samotná baterie. Může se tedy jednat o baterii připojenou v automobilu, nebo jen o samotnou baterii. Po připojení se hned rozsvítí displej a zobrazí se hodnota napětí připojené baterie. Tester je možné připojit k 12V nebo 24V baterii. Poté následuje menu, kde je test baterie hned první položka. Následuje výběr typu baterie (klasická olověná, gelová a další). Poslední věc, kterou je potřeba nastavit, je výrobcem udávaný maximální proud dané baterie. Na baterii bude napsáno něco jako: 540A (EN). To znamená maximální startovací proud 540 A dle Evropské normy EN. Oba parametry se zadají do přístroje a test může začít. Měření trvá asi 15 vteřin a hned se zobrazí a uloží výsledek. Na následujících obrázcích jsou různé baterie v různém stavu. Výsledky korespondovaly s tím, co má baterie za sebou. Poslední test s kondicí 90 % je například baterie z auta vyrobeného v roce 2022. Naštěstí žádný test neodhalil špatnou baterii, ale v jednom případě je výsledek varováním (stav 56 %). Na třetím obrázku je důkaz toho, že údaj o kondici lze měřit i na málo nabité baterii. Údaj o stavu nabití úplně nekoresponduje s předcházející tabulkou, ale jak jsem u ní uvedl, jde jen o orientační hodnoty.

Obrázek: Výsledky testů startovacího proudu různých autobaterií (Škoda Felicia, Škoda Fabia, Hyundai i20, Škoda Octavia RS)

Test startování

Startování je sice krátké, ale vyvolá vysoký odběr proudu, díky čemuž zákonitě poklesne napětí na baterii. Na přístroji se spustí „Cranking test“ a nastartuje se auto. Ihned se zobrazí minimální hodnota napětí, na kterou baterie poklesla. U zdravé baterie by mělo napětí klesnout na hodnotu kolem 10 V, maximálně však na 9 V. Bohužel test startování v mém autě nedopadl dobře, protože napětí při startování kleslo pod spodní hranici (8,72 V). Tento výsledek koresponduje s výsledkem testu startovacího proudu baterie, podle kterého je moje baterie asi na polovině svého potenciálu. Je tedy jasné, že musím baterii brzy vyměnit, ale maximální proud je stále výše, než potřebuje moje auto k nastartování, takže to nemusí být ihned.

Obrázek: Výsledek testu startování auta, výsledek testu nabíjecí soustavy (Škoda Fabia motor MPI)

Test nabíjecí soustavy auta

Tento test zkontroluje funkčnost nabíjení baterie při chodu motoru a celkově schopnost alternátoru napájet všechna elektrická zařízení v autě. Pro test je nutné sedět na místě řidiče a držet zároveň přístroj v ruce. Já jsem s tím neměl problém, ale kabely by mohly být delší. Nebo samozřejmě lze test provést s pomocníkem. Tester v několika fázích požádá o součinnost. Test začíná s již nastartovaným motorem a vypnutými světly a klimatizací. Přístroj bude 10 s měřit. Je potřeba nechat veškeré spotřebiče vypnuté a zvýšit otáčky motoru na 2500 až 3000 RPM. Opět bude přístroj měřit. Nakonec je potřeba zapnout všechno, co jde, včetně světel a klimatizace. Ověří se tak, nakolik poklesne napětí při plné zátěži.

Závěr a hodnocení

Přístroj se mi celkově líbí a určitě ho zařadím do stálé vybavy své garáže. Myslím, že před každou zimou zkontroluji stav baterie, abych neměl v chladném počasí náhlý problém s nastartováním. Přístroj nepotřebuje žádnou údržbu nebo výměnu baterií, takže bude vždy připravený. Navíc je velice skladný. V porovnání s konkurencí má adekvátní cenu. Nejde o nejlevnější přístroj na testování autobaterie, ale ty levnější měří pouze napětí baterie. Přístroje s obdobnými funkcemi jsou od konkurence dražší. Zaujal mě ještě přístroj, který má stejné funkce měření, ale nemá svůj displej. Je to jen krabička s přívodními kabely. Ta se spojí s chytrým telefonem a vše se ovládá tam. Cenově je přístroj srovnatelný, navíc ale přináší výhodu měření z kabiny vozu, odpadá totiž omezení délky přívodních kabelů, protože spojení s telefonem je bezdrátové přes Bluetooth. Na druhou stranu zařízení už není soběstačné a vyžaduje chytrý telefon. Ten navíc může přijít k úhoně, pokud se bude používat v prašném prostředí autodílny a nede ovládat v rukavicích. V tom je Voltcraft VC-BT100 výrazně robustnější a celkově u mě vyhrává. K provedení všech testů jsem ani nemusel otevřít návod, tester mě sám vším provedl. Myslím, že to zvládne opravdu každý. 

Obrázek: Tester Voltcraft během měření autobaterie přímo v autě (Škoda Fabia)

AUTOR

Karel Setnička

Ke spolupráci s Conradem jsem se dostal přes svou bakalářskou práci na Fakultě Elektrotechnické ČVUT. Jednoduché robotické rameno Velleman KSR10 dodávané touto společností jsem vybavil řídicí elektronikou a k jeho ovládání vytvořil aplikaci pro OS Android. Aktuálně v Conradu testuji a recenzuji nové produkty a podílím se na několika dalších projektech. Nejvíce mě baví MAKER odvětví.

Další články autora