Doprava zdarma nad 500
Staňte se solárním baronem!

Recenze: Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Testovaný off-road model je z kategorie, která rozhodně nepatří k nejrozšířenějším. Truggy, tedy modely patřící vzhledově někam mezi buggy a monster off-roady, jsou vidět spíše v měřítku 1 : 8 než v měřítku 1 : 10, v němž je recenzovaný model. Kategorie Truggy 1 : 10 se ani v ČR závodně nejezdí, takže Truggy Rockhard míří spíše na automodeláře jezdící pro zábavu.

Základní informace

Model REELY EP Truggy Rockhard II poskytla redakci RC cars k otestování česká pobočka německé fi rmy Conrad, která se v oblasti automodelářství dlouhodobě zaměřuje na nabídku rekreačních modelů. Truggy je dodávána v RTR sadě. Z popisků na krabici se dozvíme, že pohonnou jednotkou je dvanáctizávitový střídavý motor, vysílače pracuje na 2,4 GHz a nezbytným doplňkem, který však není součástí sady, jsou čtyři baterie nebo akumulátory velikosti AA, pohonný dvoučlánek Li-pol a také vhodný nabíječ. Součástí sady je i podrobný český návod, který si také můžeme ze stránek dovozce stáhnout ve formátu PDF. Ten, kdo s RC auty teprve začíná zde nalezne řadu dobrých rad. Sada však neobsahovala český návod k volantovému vysílači Modelcraft GT3. Ten si můžeme stáhnout v elektronické formě na stránkách www.conrad.cz.

Veškeré díly v krabici jsou pečlivě uchyceny, aby nedošlo k jejich nechtěnému poškození při přepravě. Součástí balení je i drobné nářadí – dva inbusové klíče 1,5 a 2 mm, kombinovaný nástrčný klíč od 4 do 7 mm a klíč na horní „spojovačky“ náprav. Dále zde nalezneme anténní trubičku a kabel s konektorem na synchronizaci vysílače s přijímačem. Pro ty, kteří by model chtěli pohánět baterií NiMH či oválnou Li-pol jsou přibaleny i speciální sloupky k usazení těchto typů baterií. Bohužel jsem však nepochopil, jak uvedené alternativy baterií v modelu drží, neboť k těmto sloupkům chybí kompletní horní díl, který se má na sloupky přiložit a zajistit závlačkami. Návod se o této možnosti nezmiňuje.

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Detail servosaveru a páky řízení

Karoserie a křídlo

Karoserie je zhotovena z lexanu o tloušťce 0,4 mm, od výrobce je potažena na rubové straně fólií s barevným vzorem. Detaily karoserie (okna, světla, maska, průduchy a reklamní nápisy) jsou tvořeny potištěnou samolepící folií nanesenou na lícovou stranu. Karoserie má vzhled amerických off-roadů pro pouštní závody či pro závody ve volném terénu. Z designu závodních off-roadů však vybočuje mohutné zadní přítlačné křídlo. To je vyrobeno ve stylu i velikosti off-road modelů měřítka 1 : 8 – plastový odlitek, který je k držáku křídla nasazen na dvou trnech a zajištěn jednou závlačkou. Podle mého názoru toto křídlo celkový design modelu narušuje. Pokud chceme karoserii z podvozku sejmout, musíme nejprve sundat plastové křídlo.

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Podvozek

Podvozek

Nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že model Rockhard má celokovové šasi. Podvozek s náhonem na všechna kola má rozvod hnací síly řešen středovým kardanem. Základní spodní plato je zhotoveno z duralového plechu o tloušťce 2,5 mm. Do spodního plata jsou ukotveny všechny hlavní díly – držák motoru, domky diferenciálů s držáky ramen a přední nárazník. Horní plato, také z duralového plechu o tloušťce 2,5 mm, dodává podvozku tuhost, která je u off-road aut pohybujících se v těžkém terénu nutností. Držáky tlumičů jsou z duralu tloušťky 3 mm. Všechny použité plechy jsou lesklé bez barevné povrchové úpravy.

Při demontáži modelu jsem bohužel narazil na nemožnost rozebrání zadního diferenciálu a také nešlo demontovat zadní převodové kolo, které bývá u off -road modelů spotřebním materiálem. Proč? V unašeči středového kardanu byl totiž „červík“ zalepen tmelem na nerozebíratelné šroubové spoje. Na modelu mě naopak zaujal planetový diferenciál s kovovými zuby, který byl naplněn vazelínou. Správné složení jeho dvou částí je zajištěno ocelovým kolíkem. Správné utěsnění zajišťují jak gumové O-kroužky, tak papírové těsnění vložené mezi oba hlavní díly diferenciálu. Uvnitř diferenciálu jsou však pouze dvě planety. Jaké bude jejich opotřebení při použití s dvanáctizávitovým motorem, který je součástí setu, ukáže až čas.

Odpružení modelu zajišťují čtyři olejové tlumiče s vnitřním průměrem 10 mm. Jde o levnější provedení bez některých standardů, které mají tlumiče na závodních speciálech, ale s velmi líbivým vzhledem, který umocňuje sytě červený eloxovaný povrch. Jejich chod sice není kvůli velmi jednoduché konstrukci spodní mističky až tak hladký, ale v kontextu s prodejní cenou modelu jsou dostačující.

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Uchycení Li-pol baterie a regulátor Modelcraft

Elektronika

Model je kompletně osazen elektronikou Modelcraft. K řízení je použito servo s plastovými převody, které má označení MC-4519. Jako pohonná jednotka slouží dvanáctizávitový bezsenzorový střídavý motor Modelcraft EL-365012CO, který točí 2 950 ot./V. Jde o motor bez větracích otvorů. Motor je osazen pasivním chladičem, který je nasunut na jeho tělo. Z motoru jsou vyvedeny tři fáze k napájení. Konce napájecích kabelů jsou osazeny 4mm pozlacenými dutinkovými konektory pro připojení do regulátoru. Tím je Modelcraft EL66707ACO s možností stálého odběru 45 A a špičkového 190 A. Interní BEC obvod pro napájení přijímače a serva dává napětí 6 V a proud 1,5 A. Pokud by případně majitel modelu chtěl upravit i nastavení regulátoru, musí dokoupit programovací kartu, kterou fi rma Conrad nabízí pod objednacím číslem 517034-62 a má označení Modelcraft Tuning EL667073CO. Po připojení karty lze nastavit celkem deset parametrů, například ochranu baterie před vybitím, jízdu vpřed/vzad/brzdu, časování motoru, sílu akcelerace, rychlost jízdy vzad či sílu brzdného účinku.

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Přední náprava s tlumiči a rozborka tlumiče

Tříkanálový vysílač má označení GT3 2.4GHz, přijímač RX-302. Tato RC souprava používá k přenosu systém FHSS. Vysílač je napájen čtveřicí článků AA. Jednotlivé parametry se nastavují dvěma tlačítky s grafi ckým označením „potvrdit“ a „zpět“ a čtyřramennou růžicí. Displej je modře podsvícený, stejně jako růžice. Vysílač má paměť na deset modelů, u kterých se mohou nastavovat parametry jako smysl ovládání jednotlivých kanálů (revers), maximální výchylky na všech třech kanálech, exponenciální dráha na prvním a druhém kanálu, ABS na druhém kanálu, subtrim na všech kanálech a také dual rate na prvním kanálu. Můžeme tak ovlivnit citlivost řízení ovládáním maximálního úhlu natočení předních kol. Na vysílači můžeme také nastavit zkrácený název ovládaného modelu. Tříkanálový přijímač Modelcraft RX-302 má rozměry 36 x 13 x 23 mm. Umožňuje nastavení režimu fail save, tedy toho, jak se má model chovat v případě výpadku signálu. Musím napsat, že elektronika modelu mě až na servo příjemně překvapila.

V souvislosti s elektronikou musím zdůraznit jeden fakt – držák pohonné baterie není možné přizpůsobit velikosti baterií, které mohou mít různé rozměry. Pokud tedy budeme kupovat novou baterii, doporučuji vyzkoušet, zda se do držáku vejde. Nemusíme brát do prodejny celý model, stačí odšroubovat čtyři vruty a držák baterie vyjmout ze spodního plata.

Testování jízdních vlastností

Do modelu musíme vložit pohonnou baterii, do vysílače čtyři články velikosti AA, zapnout vysílač, zapnout model a můžeme vyjet. Vše bylo připraveno a nastaveno již od výrobce. Model byl dokonce i vytrimován pro jízdu v přímce. Hned od začátku jsem se tedy mohl oddávat zábavě. Před vyjetím jsem si však pročetl návod, v němž je napsáno, že před prvním spuštěním je vhodné dát model na vyvýšenou podložku a následně jej teprve zapnout a vyzkoušet všechny jeho funkce.

Zapnul jsem vysílač i model a regulátor si párkrát „zapípal“, aby dal najevo svoji připravenost k provozu. Vyzkoušel jsem správný chod serva řízení a pak jemně přidal plyn. Odlehčený kardan zadní nápravy se však „zakousl“ do kovového unašeče a ten během sekundy, kdy byla kola v pohybu, praskl. Nejdříve jsem byl nepříjemně překvapen, pak jsem si uvědomil, že jsem to mohl čekat. Zadní kardany testovaného modelu jsou dvoudílné s volným uložením. To znamená, že díl osy kardanu a tyčinky nejsou propojeny v kloubu, ale tyčinka je volně zasunuta ose a v té se pohybuje se značnou vůlí. Firma Conrad má zlomený díl skladem (v páru za 293 Kč), takže není problém jej objednat a za okamžik vyměnit. Případně lze zakoupit tuningové CVD poloosy, které mají ohebný kloub spojující osu s tělem kardanu, a které jsou v základu osazeny na přední nápravě. Tato nepříjemnost však mohla být pouze náhoda. Při následném testování, kdy byl model provozován ve tvrdých podmínkách, se neprojevila žádná další závada šasi.

Chování modelu je značně ovlivněno mohutností pneumatik o průměru 115 mm, které jsou bezdušové a bez vnitřních molitanových vložek. Masivní 3 mm hluboký šípový vzorek umožňuje autu razantní pohyb i v hlubším prachu nebo v písku. Pokud demontujeme kola z modelu, nesmíme při jejich opětovném nasazení chybovat v nastavení správného směru vzorku. Otáčející kola musejí nečistoty tlačit ze středu k okrajům pneumatiky. U šípového vzorku budou střední hroty při pohledu na model shora směřovat dopředu.

Chování modelu je značně ovlivněno mohutností pneumatik o průměru 115 mm, které jsou bezdušové a bez vnitřních molitanových vložek. Masivní 3 mm hluboký šípový vzorek umožňuje autu razantní pohyb i v hlubším prachu nebo v písku. Pokud demontujeme kola z modelu, nesmíme při jejich opětovném nasazení chybovat v nastavení správného směru vzorku. Otáčející kola musejí nečistoty tlačit ze středu k okrajům pneumatiky. U šípového vzorku budou střední hroty při pohledu na model shora směřovat dopředu.

Reely Truggy Rockhard II EP-250TR

Rockhard II

Závěr

Testovaný model mě vcelku příjemně překvapil. RC model je velmi kvalitně vyroben a dobře zpracovaný. Když pominu nevzhledné zadní křídlo, jde o designově líbivý model. Na své si s ním přijdou i „skuteční“ modeláři, kteří zde mají řadu možností, jak jej vylepšit, a tím zkvalitnit jízdní vlastnosti. Dostupnost náhradních dílů je velmi dobrá. Firma Conrad nabízí jak běžné náhradní díly, tak i doplňky k rozšíření možností tohoto auta. Výše popsaný model doporučuji mírně a středně pokročilým uživatelům, kteří vyznávají ježdění v terénu.

Recenze: Časopis RC cars
Napsal: Vladimír Šulc
Dodává: Conrad Electronic ČR

Pro komfortnější prohlížení našeho eshopu používáme cookies. Procházením webu souhlasíte s jejich používáním.

Conrad Electronic
Zákaznická infolinka 226 224 222