Důležité informace o kvadrokoptéru, multikoptéru a dronech

    Pravděpodobně neexistuje žádné jiný letový přístroj, který by byl tak fascinující jako kvadrokoptéra. Všechno to začalo poměrně nedávno. První modely létajících helikoptér byly vyvinuty vynalézavými inženýry elektroniky a dále optimalizovány ve spolupráci se zkušenými piloty modelů.

    Poté, co se na trhu objevily první dobře letící helikoptéry, začal o ně být nebývalý zájem. Nyní existuje vhodný vrtulník pro každou situaci a každý rozpočet. Někdy opravdu překvapí, jaké výkonové funkce jsou již nabízeny v základní cenové relaci. Více...

    Nejprodávanější produkty

    Nejprodávanější

    Nejlépe hodnocené produkty

    Nejlépe hodnocené produkty

    Nákupní průvodce

    Důležité informace o kvadrokoptéru, multikoptéru a dronech

    Pravděpodobně neexistuje žádné jiný letový přístroj, který by byl tak fascinující jako kvadrokoptéra. Všechno to začalo poměrně nedávno. První modely létajících helikoptér byly vyvinuty vynalézavými inženýry elektroniky a dále optimalizovány ve spolupráci se zkušenými piloty modelů.

    Poté, co se na trhu objevily první dobře letící helikoptéry, začal o ně být nebývalý zájem. Nyní existuje vhodný vrtulník pro každou situaci a každý rozpočet. Někdy opravdu překvapí, jaké výkonové funkce jsou již nabízeny v základní cenové relaci.

    Co je to kvadrokoptéra?

    Kvadrokoptéra je model podobný vrtulníku, který může stejně jako vrtulník vzlétnout a přistát svisle. Na rozdíl od vrtulníku, který má technicky složitou mechaniku, jsou pro kvadrokoptéru dostačující čtyři vodorovně uspořádané vrtule. Každá z těchto vrtulí je poháněna vlastním motorem. Mechanické součásti jsou tedy omezeny na minimum. Elektronika se svými senzory polohy a zrychlení je podstatně složitější. Pouze s tímto chytrým senzorovým systémem je kvadrokoptéra schopná se stabilně vznášet ve vzduchu.

    Větší helikoptéry s vysokou nosností jsou někdy vybaveny šesti nebo osmi vrtulemi. V tomto případě jsou letové přístroje označovány jako hexacopters nebo octocopters. Ale také drony, multikoptéry, kvadrokoptéra nebo prostě multikoptéry jsou běžná jména.

    Jak funguje kvadrokoptéra?

    Helikoptéra potřebuje ocasní rotor, aby se trup neotočil proti směru otáčení rotoru.

    Aby mohla kvadrokoptéra létat, čtyři vodorovně uspořádané vrtule generují proud vzduchu směřující dolů. Pokud je proud vzduchu dostatečně silný, model se zvedne nahoru.

    Rotující vrtule nebo rotor však také generuje točivý moment na motoru nebo na celém letovém zařízení. Pokud se vrtule otočí doleva, letadlo se chce otočit doprava. To je také důvod, proč mnoho vrtulníků potřebuje ocasní rotor.

    Otáčení hlavního rotoru (modré šipky) vytváří na trupu točivý moment (červené šipky). Točivý moment je kompenzován účinkem ocasního rotoru (zelená šipka). 

    V závislosti na stupni kompenzace lze ocasní rotor použít také k ovládání otáčení vrtulníku.

    Tento účinek točivého momentu nastává také v kvadrokoptéře. Proto se používá jednoduchý, ale důmyslný trik:

    Při pohledu shora dvě vrtule běží ve směru hodinových ručiček a další dvě vrtule běží proti směru hodinových ručiček. Výsledkem je, že se momenty působící na model navzájem ruší a kvadrokoptéra nepotřebuje pro stabilizaci rameno s ocasním rotorem. Kromě toho jsou vrtule navzájem uspořádány diagonálně se stejným směrem otáčení.

    Jediná nevýhoda: Jsou zapotřebí pouze dvě různá provedení vrtule, aby byl vzduch vždy směřován dolů, bez ohledu na směr otáčení. Zejména při údržbě nebo pokud byly vrtule při přepravě vyšroubovány, musíte při montáži věnovat velkou pozornost směru otáčení motorů nebo vrtulí.  

    Mimochodem: Na úhlové poloze jednotlivých vrtulí nezáleží. Protože při létání nemají motory nikdy stejnou rychlost, což znamená, že úhlové polohy se neustále mění. Je mnohem důležitější, aby vrtule byly přesně vyvážené a otáčely se bez vibrací.

    Vždy dvě úhlopříčně uspořádané vrtule mají stejný směr otáčení.

    Když jsou všechny čtyři vrtule rovnoměrně zrychleny, helikoptéra vzlétne při určité rychlosti vrtule. Pokud se pak rychlost mírně sníží, kvadrokoptéra se vznáší ve stálé výšce.

    S dalšími změnami rychlosti vznášení kvadrokoptéra stoupá nebo naopak klesá. Integrované senzory polohy a zrychlení rozpoznají i ty nejmenší změny v letové poloze a okamžitě upraví rychlost příslušných motorů. To znamená, že multikoptéra si může vždy udržovat vodorovnou a stabilní letovou polohu.

    Obr.: Vyrovnání točivého momentu

    Obr.: Jak se kvadrokoptéra ovládá?

    Jak se kvadrokoptéra ovládá?

    Například při letu vznášející se vpřed je rychlost předních vrtulí (A a B) mírně snížena a rychlost zadních vrtulí (C a D) mírně zvýšena. To způsobí, že se vrtulník nejprve mírně nakloní dopředu. Proud vzduchu z vrtulí je směrován mírně dozadu a tlačí kvadrokoptéru dopředu.

    U letu vzad jsou změny rychlosti vrtulí opačné. Rychlost předních vrtulí (A a B) se zvyšuje a zadní vrtule (C a D) jsou pomalejší. Helikoptéra dokáže již létat dozadu.

    Ovládání vpravo a vlevo se řídí stejným schématem. Jediným rozdílem je, že se mění rychlosti obou dvojic levých a pravých vrtulí (A a C) nebo (B a D).  

    Aby se kvadrokoptéra mohla otáčet na místě ve vzduchu, rychlosti vrtulí se jednoduše mění se stejným směrem otáčení.

    Pokud se zvýší rychlost otáčení vrtule ve směru hodinových ručiček (A a D) a rychlost otáčení vrtule proti směru hodinových ručiček (B a C) se sníží o stejnou hodnotu, celková zdvihací síla zůstane stejná.  Kvadrokoptéra se bude i nadále vznášet ve stálé výšce.

    Kvůli různým rychlostem vrtule však momenty působící na kvadrokoptéru již nejsou vyvážené. Začíná se proto otáčet doleva. Tento rotační pohyb kolem osy (myšlené linie procházející kvadrokoptérou směrem dolů) je také označován jako „hybování“.

    Pokud změny rychlosti vrtulí selžou v opačném směru, vrtulník se otočí doprava.

    Let v určitém směru, požadovaná výška a rotace kvadrokoptéry jsou řízeny pomocí dvou páček na vysílači nebo ovladači dálkového ovládání. Některé kvadrokoptéry také nabízejí možnost připojení k chytrému telefonu přes WiFi. V tomto případě lze smartphone použít také k ovládání helikoptéry.    

    Jaké typy kvadrokoptér existují?

    Kvadrokoptéry se rozlišují podle oblasti použití. Přechody mezi jednotlivými oblastmi jsou plynulé.

    Co je třeba vzít v úvahu při nákupu kvadrokoptéry?

    Který model si nakonec vyberete, závisí na několika faktorech, které uvádíme zde:

    Další časté dotazy týkající se kvadrokoptéry

    Co je to gimbal?

    Gimbal je stabilizovaný držák kamery. To znamená, že kývavé pohyby dronu během rychlých změn směru za letu nejsou přenášeny do kamery. Tímto se zajistí videa bez otřesů.
     

    Co je třeba vzít v úvahu při používání dronů?

    Používání dronů podléhá právním podmínkám, které jsou přesně upraveny v aktuálním nařízení o dronech. Je potřeba také mít platné pojistné krytí. Pokud použití dronů není kryto stávajícím pojištěním odpovědnosti, lze vhodné pojištění uzavřít prostřednictvím Německé asociace modelového letectví.
     

    Co je to FPV?

    Zkratka FPV znamená „First Person View“, což je „pohled z kokpitu“. Za tímto účelem jsou v modelech instalovány přední kamery, které předávají své signály do monitorovacích nebo FPV brýlí. Uživatel poté ovládá svůj model podle snímků z kamery a má dojem, že sám sedí v kokpitu.
     

    Co znamená funkce Headless ?

    Když se kvadrokoptéra při vznášení otáčí, směry pohybu se mění z pohledu pilota. To je zvláště patrné, když se kvadrokoptéra po polovině otáčky otočí čelem k pilotovi. Pokud je vysílač v tomto bodě směrován doleva, model se z pohledu pilota posune doprava.

    V režimu Headless nezáleží na tom, kterým směrem směřuje přední část modelu. Pokud vysílač směruje doleva, kvadrokoptéra vždy letí z pohledu pilota doleva.