Doprava zdarma nad 1 000,- Kč

NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

RC model NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

Nový model auta určený pro začínající zájemce o ježdění se spalovacími motory nabídla naší redakci na test fi rma Conrad Electronic Česká republika. Tato fi rma se v modelářské oblasti snaží nabídnout mnoho nejrůznějších jednoduchých sad zaměřených na začátečníky, velký podíl mezi nimi mají výrobky REELY. Jednou z novinek uváděných i na česky trh je Monstertruck Detonator 2WD RTR.

Obsah balení

Model je dodáván v běžné krabici z lakovaného kartonu s vyobrazením auta a jeho detailů. V krabici je zajištěn proti pohybu stahovacími páskami ke kartonovému přířezu. Ten současně tvoří přepážku, za kterou je upevněna volantová RC souprava. Součástí balení je originální čtyřjazyčný návod k modelu, RC soupravě a zvlášť dvoustránkový návod pro seřízení motoru. Český návod jsme v době testování neměli k dispozici, podle vyjádření dovozce by však měl být v současné době již k výrobku dodáván.

RC model NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

Konstrukce modelu

Konstrukce modelu je obvyklá v této kategorii. Šasi tvoří dvě desky z 2mm duralového plechu, pro odlehčení je ve spodním vylisována řada otvorů. Desky jsou vzájemně sešroubovány rozpěracími sloupky. Šasi má podle výrobce označení P 240 MT. Horní deska celku tvoří základnu pro schránku na přijímač, baterii a serva řízení a plynu. Na spodní desce je na posuvném motorovém loži našroubovaný motor Force 2,76 cm3 s tahovým spouštěčem.

Motor přes odstředivou spojku roztáčí primární převod. Na rozvodovce poháněné primárním převodem je nejen unašeč kardanu k zadnímu diferenciálu, ale i neosazenému přednímu diferenciálu. Na rozvodovce je současně kotouč brzdy ovládaný servem plynu. K základové desce je přišroubovaný domek zadního diferenciálu, který pohání přes kardany obě zadní kola.

Napadlo mě, že by se možná daly sehnat kardany a diferenciál a model tak poměrně jednoduše upgradovat na 4WD. Tuto domněnku také potvrdily internetové stránky www.conrad.de , kde jsem potřebnou sadu ozubených kol diferenciálu, kardanů a potřebných kuličkových ložisek našel pod objednacím číslem 235956. Spodní ramena zadní i přední nápravy jsou plastová obdélníková, horní ramena jsou tvořena jednoduchými ocelovými tyčkami, které jsou pro seřízení odklonu nastavitelné.

Nápravy jsou odpruženy vinutými pružinami s nastavitelnou tuhostí a zatlumeny duralovými olejovými tlumiči, jejich účinnost je však ve srovnání s jinými modely relativně nízká. Tlumiče jsem nahoře uchycenydo plechových desek přišroubovaných na domcích diferenciálů. Plastová velmi jednoduše vypadající kola jsou obuta do pneumatik o průměru 130 mm s lehkým traktorovým vzorkem. Podvozek je podle návodu plně osazen kuličkovými ložisky.

Řízení přední nápravy je osazeno pružinovým servosaverem bez možnosti nastavení. Prachotěsná krabička na RC soupravu se uzavírá plastovými západkami a slouží zároveň jako držák „brčka“ antény. Na spodní desce šasi je přišroubovaná plastová nádrž o objemu 80 cm3. Ta je vybavena praktickou pumpičkou na nasávání paliva, takzvaným cupákem. Na osazeném zadním i prázdném předním domku diferenciálu jsou přišroubované čepy pro uchycení lexanové karoserie, ta se připevňuje klasicky čtyřmi drátěnými sponkami. Karoserie mě zaujala velmi pěkně zpracovaným fotodesignem imitujícím ve tmě letící jiskry, ale, že nemá otvory spouštěč a víko nádrže, nutné ji pokaždé při spouštění motoru sejmout.

RC model NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

RC souprava

Na první pohled dvoukanálová volantová FM souprava pásmu 40 MHz vypadá velmi jednoduše. Při podrobnějším prozkoumání se však ukázalo, že disponuje všemi potřebnými funkcemi pro provoz modelu. Nechybí nastavování velikosti výchylky řízení, reverzy a je zde například i mechanický přepínač spouště plynu s polohami 50/50 a 70/30 %. Přijímač je tříkanálový. Ke krystalům vysílače i přijímače je dobrý přístup pro případnou výměnu. Překvapilo mě trochu, že ve schránce pro RC soupravu na modelu nebyl držák pro čtyři tužkové baterie, jak je obvyklé. Musel jsem držák doplnit z vlastních zásob.

Příprava k jízdě

Příprava není složitá, do držáku baterií vložíme čtyři články velikosti AA, držák dáme do schránky v modelu, urovnáme kabely mezi přijímačem a servy a protáhneme anténu do otvoru ve víku schránky. Poté schránku uzavřeme, nasuneme anténu do „brčka“, a to zasadíme do připraveného otvoru. Natankujeme nádrž palivem s 16 % nitrometanu (jak doporučuje návod) a „cupákem“ nasajeme palivo do hadičky k motoru. Zapneme vysílač a po té přijímač vypínačem umístěným na schránce. Na svíčku nasadíme žhavicí koncovku a začneme „cvičit“ s tahovým spouštěčem. Radost z „cupáku“, který výrazně usnadňuje startování, mně trochu pokazil fakt, že se mi na první pokus podařilo motor přeplavit. Ani po vystříkání přebytečného paliva se mi však nedařilo motor spustit. Po kontrole karburátoru a nahlédnutí do návodu jsem posunul na karburátoru šoupátko na předepsanou milimetrovou štěrbinu a motor konečně naskočil. Pro záběh jsem na stojáku vyjel jednu nádrž. Zaujalo mě, že molitanový vzduchový filtr zatavený v PE sáčku byl již od výrobce napuštěn modrým olejem pro vzduchové filtry.

RC model NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

Jízdní vlastnosti

První jízdy s modelem se uskutečnily na naší členité zahradě. Běžné nerovnosti jako chodníčky, nájezdy a kraj jezírka zvládal v pohodě, ale kvůli pohonu pouze zadní nápravy Detonator manželčinu skalku nepokořil. Naopak se mu líbilo v čerstvě upravených travnatých plochách. Druhý den jsem vyzkoušel asfalt i čerstvě zaseté pole. Pole Detonator celkem zvládal, v zatáčkách seděl dobře, ale na zaprášeném asfaltu měl snahu se přetáčet. Při pohonu jen zadní nápravou je potřeba citlivěji pracovat s plynem i s řízením. Vzpomněl jsem si na VAZ 2001, který jsem kdysi měl jako služební vozidlo, a jenž mě to naučil. Po prvních jízdách jsem trochu přitáhl jehlu karburátoru a motor pomalu začínal jít do otáček. Ocenil jsem, že po seřízení běžel motor Force velmi spolehlivě a zhasínal jen při spotřebování paliva nebo po převrácení, než jsem k němu stačil doběhnout. Na asfaltu jsem po dalším přitažením jehly karburátoru vyzkoušel maximální rychlost.

RC model NITRO MONSTERTRUCK DETONATOR 2WD RTR

Neměl jsem ji čím změřit, ale uváděná 50 km/h se zdá reálná. Jen je potřeba při rychlých průjezdech opravdu velmi citlivě zacházet s volantem. Poslední testovacím místem pro modely aut, které rád využívám, je původně trialová dráha v Brně pod Hády. Je dost členitá, s velkými převýšeními, několika skoky a hlinitopísčitým povrchem. Tady však Detonator úplně propadl. Skoky nezvládal, odskakoval, často se převracel a zůstával na střeše. Velmi často se přetáčel a měl tendenci dělat hodiny. Zmenšil jsem velikost výchylky řízení na minimum, ale příliš to nepomohlo. Největší problém byl však se zahrabáváním. Hlinitopísčitý povrch byl po několika slunečních dnech dost vysušený a Detonator se při pokusu vyjet některý z kopečků ihned zadními koly zahrabal. Na podobné podmínky není Detonator 2WD zkrátka určený. Po prvních jízdách jsem musel výrazně přitáhnout pružiny na zadní nápravě, která začala klesat. Myslím si, že po případném upgradu na 4WD se jízdní vlastnosti v náročnějším terénu výrazně zlepší.

Zhodnocení

Monster truck Detonator 2WD je určen především pro běžné začátečnické jízdy po zahradě a v méně náročném terénu. Pro automodelářského začátečníka se spalovacími motory může jít o doboru volbu. Přispívá k tomu spolehlivý a bezproblémový motor Force 2,76 cm3 a také dostatečná robustnost podvozku. Během testovacích jízd nám se synem nikde nic neprasklo ani se neulomilo, jen jsme dvakrát ztratili vzduchový filtr, ten je nutné dobře zajistit přiloženým stahovacím páskem. Cena modelu Detonator je 4 690 Kč, sada pro rozšíření na 4WD stojí 49 €. K autu doporučuje fi rma Conrad začátečnický komplet Nitrobox II Verbrenner-Car RTR (objednací číslo 230799), který stojí za 810 Kč. Ten obsahuje vše potřebné pro práci s modelem se spalovacím motorem. V praktickém malém kufříku najdeme žhavicí koncovku se článkem o kapacitě 2 000 mAh se síťovým nabíječem, univerzální klíč na kola i na svíčku, náhradní svíčku, tankovací láhev o objemu 250 ml a dvanáct alkalických tužkových baterií velikosti AA. V kufříku tady nalezneme všechny potřebné doplňky.

Ing. Jindřich Felkel
Foto autora Tomáš Felkel

Obj.č.: 235956
Sada příslušenství náhonu na kola Reely (V21556)

Sada pro převod pohonu na všechna kola (4WD). Nová generace pohonu všech kol Hotlander.

Sada příslušenství náhonu na kola Reely (V21556)
Doprava zdarma
5
Porovnat
 
1 490,-
Cena včetně DPH
Poslední kusy na skladě
Pro komfortnější prohlížení našeho eshopu používáme cookies. Procházením webu souhlasíte s jejich používáním.

Conrad Electronic
Zákaznická infolinka 226 224 222