Doprava zdarma nad 1 000,- Kč

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

Carbon Fighter, čili bojovník z uhlíku, je název modelu buggy s pohonem střídavým motorem, který na náš trh dováží firma Conrad Electronic Česká republika. I když značka REELY se v jejím sortimentu spojuje především se začátečnickými sadami a tento model se také v první řadě zaměřuje na rekreační ježdění, kvalitou a zejména výkonem stojí na vyšší příčce.

Obsah balení

Model je dodáván v běžné lepenkové krabici s vyobrazením sestaveného auta, osazeného šasi a podrobnými technickými údaji. V krabici je zajištěn proti pohybu papírovými přířezy. Přiložena je volantová RC souprava v pásmu 2,4 GHz, sada podložek k tlumičům, imbusový klíč a dva čtyřjazyčné poměrně podrobné a dobře ilustrované návody, samostatně jeden pro model a druhý pro RC soupravu. Český překlad návodu nebyl zatím v době testování výrobku k dispozici. Dovozce nám k modelu dodal byl i pohonný akumulátor Li-pol 7,4 V / 2,8 Ah v tuhém pouzdru, ten však není součástí sady. K uvedení modelu do provozu je potřeba dále dokoupit nabíječ pohonné baterie a osm článků velikosti AA do vysílače.

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

Konstrukce modelu

Už první pohled napoví, proč se model nazývá Carbon Fighter. Celý jeho povrch vypadá jako z uhlíkového laminátu, jemný vzorek uhlíkové tkaniny mu dává nenápadný, ale zajímavý černošedý odstín, jen na bocích doplněný červenobílými samolepicími obtisky. Je to ale pouze iluze, základním materiálem, který přináší podvozku pevnost, je dural. Šasi je z 2mm plechu, stejně jako horní výztuha mezi přední a zadní nápravou, výztuha má uprostřed rozpěrový sloupek. Nad tím se tyčí trubková konstrukce podstatně zvyšující jak pevnost, tak tuhost podvozku ve zkrutu a navíc spolu s nízko položeným těžištěm dává modelu důležitou vlastnost, když už se jej podaří převrátit, téměř vždycky se sám vrátí na kola. Plastové koncovky podélných trubek se po příčném oblouku dají lehce posunovat, funkci to asi nevadí, a pokud by to byl estetický problém, mohou se zajistit kapkou kyanoakrylátového lepidla.

Obě nápravy mají většinu dílů z houževnatého plastu, mezinápravový kardanový hřídel je z duralu. Přední kola jsou zavěšena na dvou kulových kloubech (pivot ball), nastavitelná je sbíhavost kol i odklon a částečně sklon tlumičů. Přiložený inbusový klíč patří právě ke zmíněným kloubům. Tlumiče jsou plastové s hliníkovou hlavou, všechny byly dokonale naplněné čirým silikonovým olejem a pracovaly tak jak měly, ani jeden nevykazoval známky úniku oleje. Zadní kola mají nastavitelný odklon. Oba diferenciály náprav jsou dobře chráněny před nárazy. Šasi samozřejmě plně osazené kuličkovými ložisky má podle výrobce označení EB-04.

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

Hlavní převodové kolo z plastu je shora a zdola zakryté, což jednak chrání kabely před poškozením, jednak částečně i převod před vlétnutím kamínků a písku, ze stran je však převod volně dostupný, stejně jako mosazný pastorek. Ochrana převodu je lepší, než bývá obvyklé, ale v terénu stále ne moc účinná. Použitá kola o průměru 87 mm jsou uchycena na standardním 12mm šestihranu a u testovaného auta byla poměrně dobře vyvážená.

Při levém boku je uložen akumulátor, vpravo vpředu najdeme servo řízení s označením REELY 511180. Servosaver je přiměřeně tuhý a pracuje výborně, nemá ale možnost seřízení a individuálního nastavení. Přijímač se ukrývá v plastové schránce uzavíratelné na dvě spony, která perfektně chrání elektroniku před znečištěním prachem a bezpochyby by zvládla i částečně ochránit proti stříkající vodě. Plastová trubička antény vychází přímo ze schránky, ale její délka odpovídá pásmu 27 nebo 40 MHz. Přívod antény použitého přijímače má přibližně poloviční délku, takže je možné trubičku přiměřeně zkrátit.

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

Nahoře za zadní nápravou má Carbon Fighter spojler Bi-Wing s nastavitelným sklonem. Nevím, do jaké míry je toto „křídlo“ u modelu účinné a má smysl jeho nastavování, ale je možné, že při rychlosti, kterou model dosahuje, už nějaký vliv mít může. Složitě tvarovaná lexanová karoserie imitující uhlíkovou tkaninu se na podvozek upevňuje dvěma sponami. Ochranná konstrukce z trubek jí prochází, takže model je shora otevřený, což na jednu stranu zlepšuje chlazení, na druhou to nebrání průniku nečistot. Model byl trochu těžší než udává výrobce, jeho hmotnost včetně zdrojů byla 1 810 g.

Akumulátor, regulátor a motor

K modelu byl dodán Li-pol dvoučlánek 2,8 Ah s povoleným vybíjecím proudem 30 C (84 A) a nabíjecím proudem 2 C (5,6 A). Použité konektory Tamiya jsou standardní a postačují, ale nejsou pro model této výkonnosti už optimální, byly by lepší konektory Dean-T nebo G4. Kryt akumulátoru měl zaoblené okraje, do držáku na šasi se ale vejdou i hranaté kryty nebo šestičlánek NiMH, pokud by někdo chtěl slabší zdroj. Ověřená kapacita akumulátoru při vybíjení proudem 1C byla 2 740 mAh.

Bezsenzorový regulátor REELY 30A-SL s aktivním chlazením ventilátorem je připevněn uprostřed modelu na výztuze, vypínač je přístupný vzadu shora před hlavním převodem. Regulátor má dvě úrovně programování, v první se jednoduše seznámí jen s krajními výchylkami ovládání plynu a neutrálem, v druhé má široký sortiment nastavitelných parametrů. Umožňuje volit režim bez zpátečky nebo s ní, míru brzdění v osmi krocích, nastavení koncového napětí článků od 2,6 do 3,4 V nebo vypnutí hlídání meze napětí, akceleraci ve čtyřech krocích, míru brzdění při stání, výkon zpátečky, šířku pásma neutrálu, časování motoru a případné vypnutí teplotní ochrany, která je jinak nastavená na 95 °C. Při sekvenčním programování jen za pomoci vysílače a programovacího tlačítka je nezbytné mít u sebe návod a sledovat i blikání barevných LED a „pípání“. Nastavení je poměrně pracné a experimentátoři by určitě uvítali nějakou pohodlnější programovací kartu.

Motor REELY s označením 3650kV3215 je prakticky uzavřený a odolný proti průniku nečistot, jen vzadu u elektrických vývodů jsou otvory, které by bylo možné zaslepit. Dává vzhledem k velikosti a hmotnosti modelu opravdu velmi dobrý výkon, při rychlém rozjezdu se odběr pohybuje kolem 35 A, v běžném režimu jízdy nepřesahuje 20 A.

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

RC souprava GT2

Dvoukanálový volantový vysílač je na první pohled jednoduchý, je ale vybaven konektorem pro nabíjení akumulátorů a dokonce DSC výstupem, který lze použít pro připojení k simulátoru v PC a u levnějších volantových vysílačů zdaleka není obvyklý. Napájí se z osmi tužkových článků v základně. Všechny ovládací prvky kromě volantu pokrytého protiskluzovou gumou a spouště plynu se ukrývají pod víkem, které je chrání před poškozením i nechtěným přepnutím. K dispozici jsou reverzy a trimy obou kanálů a nastavení rozsahu řízení. Jedna LED signalizuje zapnutí, druhá stav napětí, svit je vidět i přes zavřené průsvitné víko. Mezi LED je zapuštěné párovací tlačítko. Nabíjecí proud akumulátorů by neměl překročit 500 mA.

Vysílač pracuje s plným výkonem a přeskokem šestnácti kanálů v rozsahu 2 403 až 2 478 MHz. Při zkoušce dosahu pracovalo řízení při přímé viditelnosti a s modelem na zemi na vzdálenost 600 m, tedy přibližně čtyřikrát větší, než na jakou je možné auto této velikosti efektivně řídit. Mez dosahu jsem dále nezjišťoval.

Přijímač je tříkanálový, malý, má rozměry 37,5 x 22,5 x 13 mm a hmotnost jen 6 g. Podle návodu se dá napájet napětím v rozsahu 4–12 V, na přijímači je ale uvedeno pravděpodobnějších 4–6 V. Další rozdíl proti návodu je v tom, že místo párovací propojky používá přijímač párovací tlačítko.

1:10 EP Buggy Reely Carbon Fighter Brushless 4WD EB-04 RtR 2.4 GHz

Jízdní zkoušky

Ze světlosti podvozku 25 mm vyplývá, že model není určen do těžkého členitého terénu, ale o „salónní“ buggy také rozhodně nejde. Zkoušky probíhaly na asfaltu, drobném štěrku, uježděné hlinité ploše i trávě. V první řadě byla zajímavá rychlost, údaj na krabici totiž slibuje až 70 km/h, v technických parametrech najdeme 65 km/h. Zkoušený model dosahoval maximální rychlosti 52 km/h, i to je ale na rekreační desetinovou buggy vynikající výsledek. S baterií 2,8 Ah ujel během 12,5 minuty celkem přes osm km, přitom rychlost až do poslední minuty přesahovala 45 km/h. S akumulátorem 5 Ah, s nímž model absolvoval část zkoušek, se dá počítat s více než dvaceti minutami intenzivního ježdění. Akcelerace byla výborná, motor dává modelu přebytek výkonu. I na hrubém čistém povrchu „hrabala“ všechna čtyři kola, přitom ale zůstal Carbon Fighter relativně dobře řiditelný.

Řízení je citlivé a příjemné i ve vyšší rychlosti, v pomalé jízdě lze vytočit zatáčku o poloměru 75 cm. Překvapila mě regulace rychlosti, rozjezdy byly plynulé bez škubání a šlo výborně udržovat i malou rychlost, což u bezsenzorových motorů a regulátorů zdaleka není samozřejmé. Při vysoké účinnosti brzd se i na asfaltu kola dostávají na mez blokování, na prašném povrchu se zablokují. Také brzda má plynulý a dobře ovladatelný průběh. Carbon Fighter za jízdy výborně seděl, odpružení a pérování menší nerovnosti hladce vyrovnávalo. Z plné rychlosti je obtížné prudce zatočit, podvozek je spíše nedotáčivý a dostává se do smyku na přední kola. Jízda je velmi stabilní, málokdy se „podaří“, aby se model převrátil a pokud už se to stane, většinou se sám vrátí na kola. Buggy si kupodivu velmi dobře vedla i při menších skocích, při dopadu ale už víceméně vždy propružila až na šasi. Nasazení všech podložek na tlumiče situaci při skocích trochu zlepšilo.

Zhodnocení

Vycházíme-li z toho, že Carbon Fighter je model pro rekreační využití, je to model velmi výkonný, odolný a s výbornými vlastnostmi. Musím říct, že zkušební jízdy absolvoval za dost tvrdých podmínek a příjemně překvapil. Má omezené možnosti nastavení a vyladění podvozku, ale pro rekreační provoz vyladění nepotřebuje a jeho rychlost určitě nezklame, nemá ale rád členitý terén. Dodávaná RC souprava v žádném případě není levnou náhražkou jen pro vyzkoušení, jako u řady začátečnických sad. Je to souprava funkčně jednoduchá, ale solidně vyrobená, pracující s přeskokem kmitočtu (FHSS) a s dosahem mnohem větším, než je potřeba. Řízení buggy Carbon Fighter je příjemné a citlivé v nízkých i vysokých rychlostech. Na jednu věc je potřeba dávat si pozor, v obci nejezdit na plný plyn, rychlost je tam přece omezena na 50 km/h :-). Je to dobré auto za přiměřenou cenu. Buggy Carbon Fighter (objednací číslo 238111) se prodává v internetovém obchodu firmy Conrad Electronic ČR za cenu 4 280 Kč s DPH.

Ing. Michal Černý
redakce RC CARS

Obj.č.: 239999
RC model benzínový Buggy Reely Carbon Fighter III, 1:6, 2WD,RtR 2.4 GHz
  • Benzínový motor 1,6 HP
  • Vylepšená kuličková ložiska diferenciálu
  • Laděný výfuk
RC model benzínový Buggy Reely Carbon Fighter III, 1:6, 2WD,RtR 2.4 GHz
Doprava zdarma
5
Porovnat
 
12 690,-
Cena včetně DPH
Skladem
Pro komfortnější prohlížení našeho eshopu používáme cookies. Procházením webu souhlasíte s jejich používáním.
VLOŽENO DO KOŠÍKU
Obj.č.: 537608
Automatické tlakové čerpadlo Aqua King
1 ks za 10 000,- Kč vč. DPH
Přejít do košíku

Conrad Electronic
Zákaznická infolinka 226 224 222